حریق بزرگ انبار چوب در جاده کلات مشهد اطفا شد + عکس حقوق همه بازنشستگان امروز پرداخت می‌شود، بازنشستگان تامین‌اجتماعی نگران نباشند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ناتوانی در صدور کارت امتحانات نهایی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی | شدت بارش‌ها از روز یکشنبه کاهش می‌یابد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند میدان امام علی (ع) به امام حسن (ع) بسته شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کنکاشی پیرامون تنها رتبه تک رقمی خراسان رضوی در کنکور ۱۴۰۲| نگاه دانش آموز امروز به زندگی تغییر کرده است

  • کد خبر: ۱۸۱۴۹۵
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
کنکاشی پیرامون تنها رتبه تک رقمی خراسان رضوی در کنکور ۱۴۰۲| نگاه دانش آموز امروز به زندگی تغییر کرده است
نتایج کنکور امسال در عین اینکه بسیاری از افراد را شگفت زده کرد و به ظاهر سابقه آموزش و پرورش را زیر سوال برده است، اما ابعاد دیگری نیز دارد که می‌تواند مایه خوشحالی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، مرداد ماه امسال بود که تنها رتبه تک رقمی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ که توسط حنانه سادات صالحی بایگی دانش آموز مشهدی کسب شد و به همین دلیل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع رتبه‌های تک رقمی قرار گرفت.

این در حالیست که خراسان رضوی در سال گذشته حایز ۷ رتبه تک رقمی در کنکور بود و سال ۱۴۰۰ نیز ۵ دانش آموز استان نامشان در میان رتبه‌های تک رقمی ثبت شد.

از طرفی طبق آماری که روزنامه خراسان در گزارشی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ ثبت کرده است سهم مراکز استان‌ها از رتبه‌های برتر در مقایسه با وضعیت شهرستان‌ها به ترتیب نسبت ۸۰ به ۲۰ درصد را نشان می‌دهد که این مسئله در مورد خراسان رضوی نیز صادق است.

این آمار و ارقام و تفاوت در رتبه‌های برتر و تک رقمی، برخی کارشناسان را نگران کرده است که نشان دهنده نبود عدالت آموزشی در سطح استان است و آنطور که باید و شاید، تمامی فرزندان و دانش آموزان این سرزمین از امکانات آموزشی مناسب به طور یکسان برخوردار نیستند.

از طرفی، افرادی که رتبه‌های تک رقمی را کسب کرده اند غالبا در مدارس غیر دولتی یا نمونه کشوری تحصیل کرده اند و این نیز نشانه‌ای از عدم عدالت آموزشی در سیستم آموزش و پرورش استان و در گستره وسیع کشوری است.

از این رو سوالی که بعد از طرح این مسائل به ذهن می‌آید این است آیا باید نگران آینده سیستم آموزش و پرورش کشور نسبت به کنکور دانش آموزان باشیم یا خیر؟! کمبود یا نبود عدالت آموزشی در سطح استان که بر کسی پوشیده نیست تا چه میزان می‌تواند بر آینده و زندگی فردی و اجتماعی فرزندان ما اثرگذار باشد؟ 

رتبه کنکور، ابزار سنجش کیفیت آموزش و پرورش نیست

رئیس اداره آموزش نظری متوسطه دوم آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص سوال ما نسبت به کسب تنها رتبه تک رقمی خراسان رضوی در آزمون سراسری امسال در مقایسه با ۷ رتبه تک رقمی سال گذشته استان گفت: تک رقمی بودن نمی‌تواند به عنوان ابزاری برای خوب یا بد عمل کردن یک دانش آموز باشد. کنکور برای آموزش و پرورش تنها یک ابزار است نه هدف. هدف این است که دانش آموز در ابعاد مختلف تحت آموزش و پرورش قرار گیرد.

برنامه درس ملی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی است

علی اکبر فنودی با اشاره به برنامه درس ملی که ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حال اجراست، اظهار کرد: راه اندازی برنامه درس ملی با این نگاه که معدل نهایی امتحانات دانش آموزان در پایه دوازدهم در رتبه کنکور موثر واقع شود و فرایند تحصیل و زحمات هر یک از شرکت کنندگان کنکور در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار گیرد به نفع دانش آموزان و نظام آموزش و پرورش است و می‌تواند مافیای کنکور را به حاشیه ببرد.

فنودی با تاکید بر این مطلب که برنامه درس ملی با هدف تلاش بر ارتقای کیفیت آموزش در مدارس اجرایی شده است افزود: این برنامه می‌تواند مافیای کنکور را جمع کند و این به نفع بچه هاست تا دانش آموزی که استعداد و توانایی واقعی دارد وارد دانشگاه شود نه صرفا با چند تست و ترفند‌هایی که برخی از این مراکز کنکوری به داوطلبان آموزش می‌دهند و نهایتا در کنکور رتبه می‌آورند که چه بسا استحقاق کسب آن رتبه را نداشته باشند.

شرایط کنکور امسال متفاوت از سال گذشته و کیفی بود

فنودی تصریح کرد: تفاوت تعداد رتبه کنکور امسال در خراسان رضوی با سال گذشته را نمی‌توان نشانه پسرفت یا حتی پیشرفت دانست، چون شرایط آزمون سراسری امسال با سال گذشته متفاوت بوده است. این فراز و فرود‌ها طبیعی است و در سال‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم. همانطور که در چند سال گذشته نیز، خراسان رضوی هیچ آمار برتری نداشت یا در برخی سال‌ها کمتر از سال قبل بوده است.

وی بیان کرد: از یک سو سوالات امسال مفهومی و سخت‌تر طراحی شده بود و از یک سو، تغییر و تحولاتی در نحوه برگزاری آزمون اتفاق افتاده بود؛ به این شکل که امسال کنکور به صورت دو مرحله‌ای برگزار شده و تاثیر ۴۰ درصدی معدل و نمرات امتحانات پایه دوازدهم نیز محاسبه شده است که می‌تواند راهگشای آموزش واقعی در سیستم آموزش و پرورش باشد. درصد این تاثیر معدل در سال آینده نیز بیشتر خواهد بود.

رشد خراسان رضوی در معدل نهایی و رتبه‌های دو رقمی

فنودی تاکید کرد: اگرچه امسال شاهد افت کلی یک تا ۵/۱ نمره‌ای معدل نهایی دانش آموزان در کل کشور بودیم، اما خراسان رضوی در بخش معدل نهایی رتبه خوبی کسب کرده و عدد آن از میانگین کشوری بالاتر است. 
فنودی افزود: اگر عملکرد خراسان رضوی ضعیف بود باید این مسئله را در امتحانات نهایی دانش آموزان هم می‌دیدیم در حالیکه آمار و اطلاعات، افت تحصیلی را نشان نمی‌دهد.

برداشت مثبت از رتبه کنکور امسال

یک مشاور خانواده نیز در این رابطه گفت: می‌توان از ابعاد مختلف به رتبه خراسان رضوی در کنکور سراسری پرداخت. یکی از ابعاد آن توجه به ساختار آموزشی در آموزش و پرورش استان است که بگوییم نظام آموزشی عملکرد منفی داشته است.

الهام غفاری در ادامه افزود:، ولی این را باید بدانیم که با نتیجه یک سال کنکور این موضوع را نمی‌توان ثابت کرد و عوامل متعدد دیگری به صورت شبکه مسائل در شناسایی این ضعف ساختاری سهیم هستند که نیاز است در طول سال تحصیلی مورد بررسی قرار گیرند.

دختران و پسران امروز می‌خواهند زندگی را زندگی کنند

غفاری با بیان این مطلب که رتبه کنکور امسال می‌تواند از جهتی امید بخش باشد گفت: برداشت مثبتی که می‌توان از این موضوع داشت این است که نگاه فرزندان ما به زندگی و درس متفاوت شده است و صرفا کنکور را مسیری برای ادامه زندگی نمی‌دانند و در آینده شاهد آسیب‌های کمتری برای دانش آموزان در این زمینه خواهیم بود.
 وی تاکید کرد: مایه امیدواری است که ببینیم دختران و پسران نوجوان ما تصمیم گرفتند به معنای واقعی کلمه، زندگی را زندگی کنند و فقط به فکر رتبه کنکور نباشند. از دنیای اطراف خود بهره ببرند و مهارت‌های خود را افزایش دهند و همه موفقیت را در رتبه کنکور نبینند.

هوش هیجانی عامل موفقیت فردی و اجتماعی است

مشاور تحصیلی دیگر نیز در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: انسان دارای دو نوع هوش ذاتی یا همان IQ و هوش هیجانی یا EQ است. بسیاری از والدین و ... بر هوش ذاتی دانش آموز تاکید دارند در حالیکه تحقیقات بسیاری نشان داده است آنچه باعث موفقیت فردی و اجتماعی انسان هاست هوش هیجانی و مدیریت آن است.

محمد ثوابی با بیان این مطلب که بسیاری از والدین به دلیل ناآگاهی نسبت به این مسئله در تلاشند موفقیت فرزندان خود را با نمره و رتبه بسنجند، اظهار کرد: موفقیت در قالب نمره و رتبه تعریف نمی‌شود. هوش ذاتی همانطور که از اسمش پیداست ذاتی هر فرد است و قابل تغییر نیست؛ حتی با فرض آموزش هم این فرد تبدیل به نابغه نمی‌شود. اما هوش هیجانی مانند مسئولیت پذیری، مدیریت استرس و اضطراب، قدرت حل مسئله، عزت نفس، اعتماد بنفس و ... اکتسابی است و از طریق آموزش و تمرین، فرد می‌تواند به کسب آن مهارت دست یابد.

انتظارات نابجای والدین، مشکلات روانی فرزندان را به دنبال دارد

ثوابی بیان کرد: گاهی دانش آموز در مدرسه و در طول سال تحصیلی رتبه خوبی دارد و برای کنکور درس خوانده است، اما به دلیل ضعف در مدیریت هوش هیجانی در جلسه آزمون دچار استرس و اضطراب شده و نتوانسته سوالات را با دقت و تمرکز پاسخ دهد و در نهایت رتبه دلخواهش را بدست نیاورده است.

این کارشناس تحصیلی و خانواده همچنین مطرح کرد: تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد یک جامعه جزو نوابغ هستند که از هوش ذاتی بالایی برخورداند، ولی متاسفانه والدین فرزندان را از سنین ابتدایی وارد موسسات خاص آموزشی مانند مدارس تیزهوشان ثبت نام می‌کنند و از او انتظارات نابجایی دارند که این مسئله باعث شکل گیری آسیب‌های روانی در فرزندان می‌شود و آن‌ها را از مقطع دبستان وارد رقابت‌های ناسالم می‌کنند. 

رتبه کنکور نشانه موفقیت یا شکست فرد نیست

ثوابی تاکید کرد: اعتقاد داریم اگرچه گاهی فرد در یک مرحله نتیجه نمی‌گیرد، ولی می‌تواند با تقویت هوش هیجانی و تلاش و پشتکار در دیگر ابعاد زندگی خود پیشرفت کند. از این رو دانش آموزانی که رتبه‌های خوب و مورد انتظار خود را کسب نکردند می‌توانند به راه‌های دیگری برای موفقیت دنبال کنند.

وی افزود: چه بسا داوطلبانی که با رتبه‌های خوب وارد دانشگاه شدند، اما به دلیل عدم مدیریت هوش هیجانی، دچار مشکلات و آسیب‌های فردی و اجتماعی شدند؛ لذا رتبه به تنهایی نشانه موفقیت یا شکست یک فرد نیست و استفاده از دو بعد هوشی در طول زمان می‌تواند تعیین کننده پیشرفت یا شکست یک فرد باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->